Status i WRC 2025 og forventninger til 2026-sesongen
- KNA Trackday
- 28. okt.
- 2 min lesing
Nåværende status Per 28. oktober 2025 er World Rally Championship (WRC) inne i sin 53. sesong. Elfyn Evans leder førermesterskapet med en liten margin (ca. 13 poeng) foran Sébastien Ogier og Kalle Rovanperä, som ligger likt.

Toyota Gazoo Racing WRT har et solid forsprang i konstruktørmesterskapet med mer enn 160 poeng. 2025‑sesongen har bydd på variert underlag, fra snø i Monte‑Carlo og Sverige til grus og asfalt i resten av kalenderen.
Gjenstående løp i 2025:
Rally Japan (6.–9. november 2025) – et utfordrende asfaltrally med smale fjellveier og uforutsigbare værforhold.
Rally Saudi‑Arabia (26.‑29. november 2025) – sesongavslutningen på grus hvor både fører- og lagmesterskapet kan avgjøres.
Disse to løpene vil være avgjørende for kampen mellom Evans, Ogier og Rovanperä.
Blikk mot 2026‑sesongen
Mens kampen om 2025‑tittelen pågår, har FIA annonsert den foreløpige kalenderen for WRC 2026. Den kommende sesongen består av 14 runder med en god blanding av snø, asfalt og grus, og inkluderer flere endringer i forhold til 2025.
Foreløpig terminliste for WRC 2026:
Rallye Monte‑Carlo – 22.‑25. januar 2026
Rally Sweden – 12.‑15. februar 2026
Safari Rally Kenya – 12.‑15. mars 2026
Croatia Rally – 9.‑12. april 2026
Rally Islas Canarias – 23.‑26. april 2026
Vodafone Rally de Portugal – 7.‑10. mai 2026
Rally Japan – 28.‑31. mai 2026
EKO Acropolis Rally Greece – 25.‑28. juni 2026
Rally Estonia – 16.‑19. juli 2026
Secto Rally Finland – 30. juli – 2. august 2026
Ueno Rally del Paraguay – 27.‑30. august 2026
Rally Chile Bio Bío – 10.‑13. september 2026
Rally Italia – 1.‑4. oktober 2026
Rally Saudi Arabia – 11.‑14. november 2026
Hva vi kan forvente?
Fortsatt dominans fra Toyota?: Toyota har vært det mest pålitelige laget i 2025, men Hyundai og Ford M‑Sport har vist tempo til å vinne enkeltløp.
Nye utfordringer i 2026: Flyttingen av Japan‑rallyet til mai og inkluderingen av Rally Islas Canarias gir nye strategiske utfordringer for teamene.
Tekniske endringer: 2026 markerer innføringen av et nytt hybridreglement og nye tekniske regler
Fra 2025 ble hybrid‑systemet i Rally1‑bilene fjernet og Hankook ble eneleverandør av dekk. Minimumsvekten og luftinntaksbegrensningen ble redusert for å beholde forholdet mellom ytelse og vekt (Explained: The changes to Rally1 proposed for 2026). I 2026 fortsetter de eksisterende reglene, men FIA har åpnet for to homologerings «jokere» som gir lagene begrensede oppgraderinger av chassiset (USA misses out as WRC reveals 2026 calendar). Det diskuteres også et kostnadstak på rundt €430 000 per bil, og enkelte komponenter som girkassen hentes fra Rally2 -plattformen for å redusere kostnader og samtidig beholde avansert aerodynamikk (Regulation changes for the WRC in 2026 - Rallynewsie.com).

Mulig gjeninntreden av Solberg i Rally1
Oliver Solberg har imponert i 2025-sesongen med fem seire i syv Rally2‑løp og en sensasjonell seier på Rally Estonia i en Toyota GR Yaris Rally1. Han tok også sin første WRC2‑tittel nylig (www.wrcfanatix.com). Med Kalle Rovanperä på vei til en annen racingserie åpnes det en ledig plass hos Toyota, og ryktene peker på Solberg som en naturlig arvtaker. Solberg selv sier at han drømmer om et fullverdig WRC-program i 2026 og at det ikke er signert noen kontrakt ennå, men han håper å sikre seg en av de elleve Rally1‑setene som blir tilgjengelige neste sesong (www.wrcfanatix.com). Også Sébastien Ogier har uttalt at Solberg fortjener en sjanse på toppnivå etter prestasjonene i år (dirtfish.com).






Kommentarer