Bilde over: Alf Teksum sin Porsche 917 med Martini livery
Er du en fan av Porsche 917? Da er du ikke alene. Denne legendariske racerbilen er en av de mest berømte og suksessfulle i motorsportens historie. Men hvordan ble den til, og hva gjorde den så spesiell?
Porsche 917 ble født som et resultat av et regelendring i 1968, som åpnet for at prototyper med fem liters motor kunne delta i verdensmesterskapet for sportvogner, så lenge de ble produsert i minst 25 eksemplarer. Porsche, som allerede hadde erfaring med mindre motorer i modeller som 908, så en mulighet til å dominere konkurransen med en kraftigere bil. De satte i gang et ambisiøst prosjekt for å utvikle en ny modell på rekordtid, under ledelse av Ferdinand Piëch, barnebarnet til Ferdinand Porsche.
Porsche 917 var en teknisk nyskapning, med et lettvekts karosseri av glassfiber og en flatt tolvermotor med over 600 hestekrefter. Bilen hadde også avansert aerodynamikk, med ulike varianter av hekken for å tilpasse seg forskjellige baner. Den første versjonen hadde en lang hekk (LH), som ga høy toppfart. Senere kom en kortere versjon (K), som var mer balansert og håndterbar.
Porsche 917 debuterte i 1969, men det var ikke en umiddelbar suksess. Bilen var vanskelig å kjøre. Den første sesongen var preget av ulykker og tekniske problemer, og Porsche måtte se seg slått av rivalene Ferrari og Ford. Men Porsche ga ikke opp, og forbedret bilen kontinuerlig. De fikk også hjelp av det britiske teamet John Wyer Automotive Engineering, som hadde erfaring med Gulf-sponsede Ford GT40. De tok over ansvaret for å drifte bilene, og ga dem den ikoniske blå og oransje Gulf-livréen.
I 1970 var Porsche 917 klar for revansj. Bilen vant nesten alle løp den deltok i, inkludert det prestisjetunge 24-timersløpet på Le Mans. Det var Porsches første seier i det legendariske løpet, og den ble gjentatt året etter, da Porsche 917 igjen dominerte verdensmesterskapet. Bilen ble også berømt gjennom filmen Le Mans, med Steve McQueen i hovedrollen som en Porsche-fører.
Bilde over: Steve McQueen under innspilling av filmen LeMans
Porsche 917 er uten tvil en av de mest betydningsfulle bilene i motorsportens historie. Den ga Porsche et solid omdømme som en ledende produsent av sports- og racerbiler, og inspirerte mange senere modeller. Men å eie en ekte Porsche 917 er nesten umulig, da det bare finnes rundt 30 originale chassis, som er verdt flere titalls millioner kroner hver. Derfor har noen dedikerte fans valgt å bygge sine egne kopier av bilen, med stor respekt for originalen. En av dem er Alf Teksum, som har bygget en 917 K med Martini racing livery. Bilen har en ombygget Porsche motor med to turboer og ikke den originale rekke tolveren, som er svært dyr og vanskelig å oppdrive. Bilen anses å være original da den er bygget etter originale tegninger fra Porsche
Hvis du vil vite mer om Porsche 917, kan du lese mer om den på nettet, eller se noen av de mange dokumentarene og filmene som er laget om den. Hvis du er i Brumunddal eller omegn på en fin sommerdag, husk å lytte etter en karakteristisk Porsche lyd. Alf skal nemlig registere bilen for å kunne kjøre den på vanlig vei i 2023.
Comentários